SBA Brandskyddsansvarig/kontrollant

Alla företag och verk­sam­he­ter ska enligt lagen om skydd mot olyckor arbeta med sys­te­ma­tiskt brandskydds­arbete (SBA) och ha en ansvarig person för brand­skyd­det. Den brand­skydds­an­sva­ri­ge ansvarar för att planera och genomföra åtgärder för att förebygga bränder på arbets­plat­sen. Denne ska även se till att det utförs regel­bund­na kon­trol­ler av brand­skyd­det och att per­so­na­len får regel­bun­den brandskydds­utbildning. Genom att varje arbets­plats har en brand­skydds­an­sva­rig person med kunskap om före­byg­gan­de brand­sä­ker­het kan man iden­ti­fi­e­ra poten­ti­el­la faror, utveckla en plan kring brand­skyd­det och skydda arbets­plat­sen från farliga situ­a­tio­ner. Om en brand trots allt skulle uppstå kan en snabb och väl­or­ga­ni­se­rad plan hjälpa till att minska skador och rädda liv.